راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو - متن 2
راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو - متن 2

راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو

فهرست مطالب

راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو با امداد خودرو شهرکرد

از سیستم خنک کننده خودرو چه می دانید؟

خودرو دارای بخش های مختلفی است، موتور خودرو  خود یک ماشین پیچیده است و دارای امکانات و بخش های مختلف است که به هم متصل و مرتبط هستند.

فعالیت موتور عموما به صورت تبدیل انواع انرژی ها به یک دیگر است.

انرژی اولیه خودرو، نیروی برق ذخیره شده در باتری خودرو و انرژی پتانسیل سوخت خودرو هستند.

این انرژی ها در فرایند فعالیت موتور خودرو از حالت پتانسیل به انرژی جنبشی، انرژی الکتریکی برای ذخیره در باتری و انرژی گرمایی تبدیل می شوند.

سیستم خنک کننده خودرو – امداد خودرو شهرکرد

گرمای تولید شده در خودرو انرژی تلف شده است و تنها استفاده ای که می شود از آن کرد، گرم کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو در فصل زمستان می باشد. این قابلیت در برخی از خودرو ها تعریف شده است.

انتشار گرما درون خودرو باید مدیریت شود. گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می تواند به قطعات اصلی موتور آسیب برساند، باعث ضرر های مالی شود و هزینه های زیادی ایجاد نماید.

موتور خودرو شما باید به میزان لازم خنک سازی شود تا دمای موتور در محدوده معینی حفظ شود.

برای خنک سازی و حفظ دمای خودرو، از ساز و کارهای مختلفی استفاده شده است.

 

راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو
راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو

 

 خنک کردن موتور با استفاده از جریان هوا – امداد خودرو شهرکرد

امداد خودرو شهرکرد:

همه موتور ها نیازمند خنک شدن هستند. روش های خنک سازی موتور خودرو را در ادامه معرفی می کنیم.

 

1.موتور هوا خنک – امداد خودرو شهرکرد

یکی از روش های خنک سازی موتور استفاده از هوای فشرده برای هنک سازی موتور است.

در این روش یک توربین در مسیر لوله انتقال هوا قرار می گیرد تا با فشرده سازی حجم قابل توجه ای از هوای ورودی، و انتقال آن به سر سیلند، دمای آن را کاهش دهد.

بیشتر موتورسیکلیت ها، موتور های ملخی هواپیماهای کوچک و برخی موتور های بکار رفته در ابزارهای صنعتی از موتور هوا خنک استفاده می شود.

موتور هوا خنک در میان وسیال نقلیه موجود در دنیا منسوخ شده است. امروزه تعداد بسیار کمی از خودرو ها دارای این نوع سیستم خنک کننده موتور هستند.

2. موتور آب خنک – امداد خودرو شهرکرد

موتور آب خنک در بین تمامی خودرو های تولیدی در دنیا، موتور سیکلت ها و … بسیار رایج است.

استفاده از مایعات به دلیل ظرفیت گرمایی بالا و تبادل حرارتی مناسب با محیط، بسیار مناسب تر است.

مایعات موجود در سیستم خنک کننده با سرعت بسیار بهتری موتور را خنک می کند.

 

راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو - متن 2
راهنمای کامل سیستم خنک کننده خودرو

 

امداد خودرو شهرکرد –  ضد یخ و ضد جوش چه کاربردی دارند؟

یدک کش شهرکرد:

تمامی مواد موجود در طبیعت در سه فاز مختلف جامد، مایع و گاز یافت می شوند.

مواد در دمای مختلف قابلیت تغییر فاز دارند.

با تغییر فاز مواد در طبیعت، چرخه طبیعت کامل می شود.

آب به عنوان یکی از فراوان ترین مایعات در طبیعت در هر سه فاز رویت می شود.

همه ما بخار آب، مایع آب و آب منجمد شده یا یخ را می شناسیم. آب تنها ماده ای است که در سه فاز متفاوت به آسانی مشاده می شود چون دما های تغییر فاز آن تقریبا در سراسر کرده زمین به صورت طبیعی منتقل می شود.

دمای تغییر فاز آب

آب به صورت طبیعی از دمای 4 درجه سانتیگراد تا 0 درجه و دماهای کمتر از آن منجمد است.

بیشتر نقاط کشور ما در طول سال این دما را در پاییز و  زمستان تجربه می کنند.

آب در محدوده دمایی 4 الی 100 درجه سانتی گراد در فاز مایع است و این مناسب ترین حالت آب به عنوان بخشی از مایع خنک کننده خودرو است.

از دمای 80 الی 100 درجه سانتیگراد آب تبخیر می شود.

ظرفیت گرمایی آب – یدک کش شهرکرد:

آب ظرفیت گرامیی بالایی دارد در نتیجه به آسانی می تواند دمای قایل توجه ای سر سیلندر را به خود جذب کند. این گرما با انتقال مایع خنک کننده به رادیاتور توسط جریان هوا خنک شده و مجدد وارد سر سیلندر می شود.

چرخه آب رادیاتور در موتور باعث کنترل دمای پیشرانه خودرو می شود.

ضد یخ و ضد جوش – یدک کش شهرکرد:

در فصل سرد سال، مایع درون سیستم خنک کننده خودرو های آب خنک می تواند منجمد شود.

در این شرایط استفاده از خودرو ممکن نیست زیرا مایع خنک کننده نمی تواند در موتور به جریان بیفتد!

هوای گرم تابستان نیز دومای مایع سیستم خنک کننده را افزایش می دهد، این اتفاق باعث کاهش زمان رسیدن آب رادیاتور به نقطه جوش می رسد.

با افزودن مایع ضد یخ و ضد جوش به آب رادیاتور، دمای انجماد و جوش مایع تغییر می کند، ضد یخ و ضد جوش باعث افزایش دمای جوش و کاهش دمای انجماد می شود.

این ویژگی باعث رفع مشکلات حاصل از تاثیر تغییر دمای شدید در فصول بر فاز مایع رادیاتور می شود.

حالا دیگر خودرو شما در تابستان به آسانی جوش نمی آورد و در زمستان آب رادیاتور یخ نمی بندد.

ترموستات خودرو چه کاربردی دارد.

خرابی اورینگ و ترموستات که وسیله حسگر دمای آب رادیاتور است باعث کار نکردن فن یا یکسره کردن فن رادیاتور می شود در نتیجه مایع درون سیستم خنک کننده خودرو در دمای مطلوبی نگهداری نمی شود.

ممکن است داغ شود و جوش بیارد. یا بر عکس بیش از مقدار مورد نیاز خنک شود!

وقتی ترموستات درست کار کند، دمای آب خودرو حفظ می شود و سیستم خنک کننده می تواند به خوبی گرمای مازاد موتور خودرو را با محیط بیرون تبادل نماید.

 

در نتیجه می توان گفت سیستم خنک کننده موتور خودرو از درجه اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

امداد خودرو شهرکرد در این مقاله به بررسی کامل سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما همراهان ارجمند واقع شده باشد.

 

خدمات امداد خودرو شهرکرد:

  • امداد خودرو در سراسر شهرکرد
  • یدک کش سیار شباه روزی
  • جرثقیل شهرکرد
  • تعمیر در محل شهر کرد
  • خودروبر شهرکرد
  • خودرو سوار شهرکرد
  • یدک کش شهرکرد

 


دیگر مطالب خواندنی:

امداد خودرو شهرکرد به مدیریت اسماعیلی

بهترین یدک کش شهرکرد

 

 

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *